Friske forårsruller

En skøn og anderledes måde at få spist de overskydende grøntsager på. Friske thailandske forårsruller er både festlige, hyggelige at lave, sunde og billige. Jeg serverede engang denne ret for en gruppe venner, hvor forårsrullerne ikke var lavet på forhånd, så man selv kunne anrette dem under middagen. Det var en sjov fornøjelse, da ikke alle synes det var lige nemt at folde vådt rispapir.

Når jeg laver forårsrullerne til aftensmad plejer jeg at bruge 3 forskellige slags ingredienser, hvoraf en af dem gerne er en frugt som f.eks. mango, jordbær, papaya eller lign. Man kan også sagtens komme kød eller fisk i hvis man har lyst, men det er ikke en nødvendighed. Til dyppelse kan Sweet chili- eller soya sauce anbefales.

Velbekomme!


Ingredienser

  • 20 stk. Rispapir
  • 0.25 spidskål (kan erstattes med salat)
  • 2 papayaer (kan erstattes med en slags frugt)
  • 10 gulerødder (kan erstattes med bønner)
  • koriander
  • thai basilikum
  • sweet chili sauce

Fremgangsmåde

  • Hak spidskålen fint og skær gulerod og papaya i fine stave.
  • Dyp 1 stk. Rispapir af gangen i en stor skål med vand, tag papiret op når det er blevet bøjeligt.
  • Placer på tallerken og fordel grøntsager samt krydderier på midten af rispapiret.
  • Fold enderne og den ene side af rispapiret ind over fyldet.
  • Rul herefter stramt det sidste stykke, indtil du har en sammenhængende aflang forårsrulle.
Ingredienslisten blev kopieret